Jak ułożyć dłoń, żeby łatwiej się grało na gitarze?

To jak układasz dłoń do gry może mieć duży wpływ na postępy w rozwoju twojej techniki.

Wielu gitarzystów uważa że ułożenie dłoni podczas grania nie ma znaczenia. Ja myślę, że ma ogromne. Mówią: „po prostu graj jak ci wygodnie”, ale jeśli nie wiesz co robisz, utrwalasz zły nawyk, który utrudni ci przejście na wyższy poziom gry i koniec końców nie będzie już tak wygodnie. Jeśli robisz to, co wydaje się naturalnie wygodne i po prostu pozwalasz palcom wędrować gdzie im się podoba i według obojętnie jakiego kierunku, już masz utrwalony zły nawyk. Na przykład, jeśli twój kciuk automatycznie układa się równolegle do gryfu, ograniczasz swoją zdolność do szybkiej gry ponieważ w niektórych pozycjach po prostu nie możesz grać swobodnie i bez zbędnego napięcia. Szczególnie w przypadku rozległych przebiegów w których chcesz opanować i zastosować system 3 NPS (*3 notes per string* – 3 dźwięki na strunę) w skalach i płynnie grać arpeggia.

Zamiast tego, kiedy grasz skale bez ozdobników, powinieneś skierować swój kciuk ku górze i pod właściwym kątem do gryfu, oprzeć opuszek kciuka płasko o tył gryfu i pozwolić swoim palcom opaść prostopadle na struny tak bardzo jak tylko to jest możliwe. Działa równie dobrze w grze akordowej.

W przypadku akordów należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. W przypadku większości akordów otwartych możesz zastosować pozycję ręki, którą wyjaśniłem powyżej. W przypadku akordów barowych MUSISZ bezwzględnie zastosować ten sposób, inaczej po prostu dostaniesz skurczu dłoni.

Jeśli chodzi o granie akordów, możesz również spróbować innego sposobu i zobaczyć co ci będzie pasować najbardziej. Chwyć gryf całą dłonią, tak aby kciuk obejmował go od góry. Pozwala to na swobodniejsze stosowanie do swoich solówek ozdobników fraz, takich jak podciągnięcia i vibrato.

Właściwe ułożenie dłoni w tych technikach gry na gitarze polega na zmianie pozycji z pozycji do gry skal, o których napisałem powyżej na pozycję obejmującą gryf kciukiem. Żeby zagrać dobre, równe vibrato i kontrolowane podciągnięcia, trzeba pamiętać o tym że należy wykorzystać punkt podparcia wewnętrznej krawędzi lewej dłoni (tam gdzie dłoń styka się z dolną częścią gryfu gitary) i opierając o niego dłoń, obracać nadgarstek góra/dół.

W ten sposób używasz znacznie silniejszych mięśni które łatwiej będzie ci kontrolować pod naporem struny w porównaniu z używaniem tylko palców, co pozwoli ci uzyskać ładne, wypukłe vibrato.

Trenuj zmiany pomiędzy tymi dwiema pozycjami aby swobodnie stosować właściwe ułożenie w odpowiedniej sytuacji. W ten sposób znacznie przyspieszysz swoją grę, jeśli wcześniej nie grałeś w ten sposób.

***

Szukasz nauczyciela gry na gitarze w Ostrołęce? Sprawdź: Nauka gry na gitarze dla dorosłych i młodzieży w Ostrołęce